Categorieën
NEWSFEED Tips & Tools

Wat wordt ‘The Next Big Thing’?

TRENDS HOEF JE NIET TE VOORSPELLEN, ZE ZIJN ER AL!

Ha ha, die vraag krijg ik regelmatig. Even in mijn ‘glazenbol’ kijken, want wie als trenddeskundige werkt, moet volgens velen wel over zo’n bol beschikken. 

En NEE, ook een glazenbol kan het coronavirus niet voorspellen. Daarom noem ik het coronavirus ook een stoorzender (meer hierover in mijn boeken en blogpost).

En die ‘The Next Big Thing’ dan? Wie kan die voorspellen? 

Dat kun je helemaal zelf. Veelal is het voldoende om met een aantal bestaande trends te werken, trends waar je veel vertrouwen in hebt. Zo durf ik wel te voorspellen dat ‘the next big thing’ die je zoekt, daar altijd tussen zit. 

Ja het klopt, je kan beter niet te lang blijven hangen bij verouderde trends en doe vooral mee met nieuwe trends (als die gelegenheid zich voordoet). Maar verdeel je aandacht hoofdzakelijk over meerdere bestaande trends. Trends die hun potentie reeds laten zien, want alleen deze zijn instaat om die ‘NEXT Big Thing’ te helpen creëren. 

Trends hoef je niet te voorspellen, ze zijn er al!

Het effect van trends is dankzij de wetmatigheid in het proces te analyseren. 

Beste lezer, wie denkt dat een trendwatcher de toekomst kan voorspellen of trends maakt door ze te benoemen, kan nu maar beter niet verder lezen. Inderdaad veel trendwatchers doen alsof ze beschikken over een glazenbol en voorspellen de trends voor het komende seizoen. Maar op het moment dat een trendwatcher een trend benoemd is de trend al lang geen toekomst meer, het is alleen nog wachten op de algemene doorbraak. 

Ieder proces welke een wetmatigheid kent, zal zich met een grote zekerheid herhalen volgens een vast patroon. Wie het proces in trends doorziet en de wetmatigheid herkent, weet welk effect trends wanneer op ons dagelijks leven uitoefenen. Dit patroon is meetbaar en de resultaten tonen een betrouwbare afspiegeling van wat er al is, maar geeft ook een goede indicatie van wat ons nog staat te gebeuren.

Systeemveranderingen spelen zich af voor onze ogen, maar we ‘zien’ de verschuiving meestal niet. 

Nieuwe trendy systemen worden wel tijdig herkent, maar zelden op tijd erkent. Terwijl we heel goed weten dat elke systeemverandering verloopt volgens dezelfde cyclus. Zien we eerst een onhandig en onrendable nieuw systeem de kop op steken. Alleen een kleine groep pakt enthousiast de uitdaging aan en brengt het nieuwe systeem naar een volgende fase. Na de ontwikkelingsfase komt de testfase, waarbij de kern van het nieuwe systeem op buitenstaanders wordt getest. Iets verderop in de cyclus komt het omslagpunt en daarna stijgt de maatschappelijke interesse exponentieel. Vervolgens worden we overspoelt met nieuwe varianten en toepassingen. Die periode kenmerkt zich door een kritiekloos optimisme en grenzeloze eurofie. Pas daarna komt er oog voor de nadelen en worden de gevolgen voor de langere termijn belangrijk. Uiteindelijk worden de overspannen verwachtingen doorzien, keert de realiteit terug en wordt het systeem geoptimaliseerd. Wat overblijft voegen we toe aan onze eigen culturele beleving.

Veranderingen als gevolg van trends zijn onvermijdelijk.

Om te overleven is het belangrijk dat bedrijven en organisaties het proces in trends beter doorzien. Trends volgen is een keuze, trends gebruiken ook. Doe je dat niet dan bepalen anderen voor jou hoe de toekomst van jouw bedrijf of organisatie er straks uitziet. 

‘The next big thing’ creëer je zelf.
Trends voor Winnaars’ – © 2020 Fons Maenhoudt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *