Categorie├źn
Tips & Tools

Hoe overleef je product of bedrijf een stoorzender?

Door een stoorzender worden de kaarten opnieuw geschut. Hoe relevant zijn de bestaande trends straks nog en hoe groot is de kans op nieuwkomers?

Een stoorzender (als de Coronacrisis) kan je zien als een negatieve trend. De tijdelijke impact is enorm zowel maatschappelijk, persoonlijk als op productniveau, maar sommige veranderingen zullen blijvend zijn. 

Welke bestaande Macro, Mini en Micro trends, die belangrijk zijn voor je product of bedrijf, worden door deze stoorzender geraakt en hoe? 

  • Worden ze tijdelijk gepauzeerd, versneld of vertraagd?
  • Worden ze afgebroken, gestopt of vervangen door een nieuwe trend?

Welke van deze trends zijn na de verstoring nog relevant voor het succes van je product? 

De antwoorden op deze vragen kun je zelf terugvinden in het proces van de bestaande trends. Het trendmodel toont ons hiervoor vier belangrijke meetpunten die bepalend zijn voor de levensloop van iedere trend.

Hoe krachter de verstoring door de stoorzender, hoe groter de impact op de bestaande trends. Het soort effect van een stoorzender is afhankelijk van de ontwikkelingsfase van iedere trend op het moment van verstoring.

De vier meetpunten die bepalend zijn voor levensloop van iedere trend

Effect van een stoorzender op de vier meetpunten in de levensloop van een trend.

  • Significance test : grote kans dat de trend word afgebroken
  • Tippingpoint: de trend wordt afgeremd of versneld
  • Signal phase: de trend wordt versneld vervangen door een nieuwe trend
  • Culture: de trend komt in een pauzestand of wordt gestopt en verdwijnt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *