Wanneer we naar de corronacrisis kijken, kunnen we ons afvragen wat zijn mogelijke blijvers en wat zijn tijdelijke hypes?
Investering in een hype kan erg aantrekkelijk lijken, maar kan er ook voor zorgen dat je juist financieel nog sneller leeg loopt. Hypes hebben immers de eigenschap héél snel de kop op te steken, maar even zo snel weer te verdwijnen (Denk daarbij maar aan de wereldwijde WC-papier hype tijdens de eerste dagen van de coronacrisis.). Investeringen kunnen dan dikwijls niet tijdig worden terugverdient.
Wanneer kies je voor een hype?
Hypes zijn enkel interessant voor bedrijven die al over alle ‘integredienten’ beschikken, zonder dat ze daar veel extra inspanningen voor hoeven te doen (lees investeringen voor nodig zijn).
Voorbeelden :
- Sticker bedrijven met een eigen webshop konden direct na het uitbreken van de coronacrisis eenvoudig en snel posters, tape en stickers met prints voor de anderhalve meter economie (1m5 afstand) aanbieden.
- Voor transparante zeilen en plexi verwerkende bedrijven was het net zo, ook zij konden met een paar kleine ingrepen direct deze nieuwe ‘tijdelijke’ markt van kuchschermen voorzien, zonder dat daar belangrijke investeringen voor nodig waren.
- Heb je een bedrijf in karton verpakking of die marketing displays maakt. Dan is het maar een kleine stap om kartonnen wegwerp kuchschermen te maken. Al dan niet met een logoprint of boodschap.
- Voor een zelfstandig constructiebedrijf is het maar een kleine stap om preventieschermen, kuchframes en desinfectiezuilen op maat te leveren.
- Heb je een leegstaand winkelpand, begin dan alleen een pop-up store met bijvoorbeeld mondkapjes en desinfectiezuilen als je reeds voor de coronacrisis beschikte over de juiste inkoopkanalen. Hou de voorraad laag en maak goede afspraken met leveranciers over een snelle opbouw of afbouw van vervolgleveringen/voorraad.
Van een hype moet je gebruikmaken als het kan, maar investeren in een hype is voor de meeste bedrijven zonde van de inspanning en het geld. Een hype is niet blijvend en verdwijnt altijd plots. Wie groot investeert in een hype, blijft bijna altijd achter met de gemaakte kosten, zonder vooruitzicht op een normale terugverdientijd.