Besparen in crisistijd
De coronacrisis raakt ons allen, maar de ene meer dan de ander. Wees creatief, snoei in de kosten en bespaar maximaal, het zijn de gebruikelijke methodes in crisistijd. Maar overleef je bedrijf daarmee in coronatijd?
Overleven in Coronatijd
De creatieve acties zijn uitgeput en de gebruikelijke kaasschaafmethode leveren onvoldoende op, wat nu?
Wat kun je nog meer doen om te overleven?
Snoeien in de kosten en besparen waar het kan, is voor velen de enige kans om te overleven. De coronacrisis mag dan een ramp zijn, maak de economische pijn niet groter maar kleiner. Niks is onverstandiger dan zomaar te snoeien. Want snoeien is een vak, iedere tuinman weet wie verkeerd snoeit krijgt geen bloemen, maar veel scheuten of in het ergste geval een dode plant.
Geld en tijd om nieuwe markten te zoeken/ontwikkelen is er voor velen niet
Denk erom ondernemen is ook een vak. Trends zijn voor een ondernemer, wat de knoppen zijn voor een tuinman. Richt uw aandacht op de bestaande trends, want nieuwe trends zorgen niet direct voor omzet.
Voorbeeld: Bestaande trends als wellness en een fysieke beleving zullen door de coronacrisis zeker niet verdwijnen. In tegendeel gezondheid en hygiëne hebben nu alle aandacht. Voor velen is de verre vakantie uitgesteld, maar een wellness reis kan ons ook die beleving bezorgen die we zoeken. En daar kunnen nagelstylisten, kappers, zonnecentra, sauna’s, sportscholen, eventbranche, horeca en restaurants van gebruik maken door samen te werken en zo hun aanbod uit te breiden met maximale beleving voor hun klanten. Denk bijvoorbeeld aan een georganiseerde wellness reis door eigen stad of land, waarbij de klant kan kiezen uit verschillende thema’s.
De winnaars van morgen, zijn de trend gebruikers van gisteren.
Gebruik bestaande trends om gericht te snoeien. Zo kun je straks weer bloeien zodra het kan.
Laat je niet misleiden door charlatans. Het volgen, negeren of ontkennen van trends is inderdaad niet altijd even verstandig. Bestaande trends vertalen naar … (een nieuwe tijd) al evenmin. Maar wie dacht dat bestaande trends na de coronacrisis waardeloos zijn, laat veel kansen liggen.
Gebruik het proces in trends om op de juiste wijze te handelen ook in deze onzekere coronatijd.