Trends zijn belangrijk,
trendwatchers veel minder nodig!
Trendwatchers worden tegenwoordig in veel media omschreven als kwakzalvers of charlatans (misschien zijn sommigen dat ook wel) maar dat maakt trends niet minder belangrijk.
Vroeger was het simpel, je wachte tot trendwatchers de nieuwste trends hadden geïdentificeerd. Trendwatchers zagen en analyseerden de nieuwste trends voor het volgende seizoen en legden die aan ons voor via mooie inspirerende plaatjes over de toekomst van morgen. Het raadsel was opgelost en je hoefde vervolgens die trends alleen nog te vertalen naar …
In 2020 zijn we veel te traag als we wachten tot trendwatchers hun nieuwe trends hebben gespot. Onze tijd is een mysterie door zijn stoorzenders en is niet op te lossen met het verzamelen van trendoverzichten. Een mysterie los je op met inzicht in het proces van trends die klanten en producten verbind. Welke trends belangrijk zijn en hoe ze die verbinding tot stand brengen bepaalt de uiteindelijke productcommunicatie van nu. We moeten zelf meer vooruitkijken en minder vertrouwen op de overdaad aan trendvoorspellingen van trendwatchers.
Een winstgevend bedrijf speelt waar de bal is, een gezond bedrijf speelt waar de bal straks zal zijn.
‘Trends voor Winnaars’ van Fons Maenhoudt
© 2020 Fons Maenhoudt