Hoe trendsvaardig ben je in het Post-corona tijdperk?
Op een inhaalslag hoeven veel bedrijven niet te rekenen, compenseren voor het niet consumeren tijdens de coronatijd wordt een lastig verhaal.
Zelfs al gaan we straks weer met veel enthousiasme naar het restaurant, kroeg of op vakantie, we kunnen niet nog veel meer eten of drinken. We kunnen maar één steak per keer eten en niet in 10 hotelbedden gelijktijdig overnachten. Het inhaaleffect zal beperkt blijven voor de meeste ondernemers/bedrijven.
Het coronaverlies proberen te compenseren is verspilling van tijd. Besteed liever energie aan toekomstbestendige aanpassingen. Tijdelijke maatregelen zijn goed voor de zichtbaarheid en het vertrouwen, maar zijn onvoldoende om een postitieve toekomstverwachting waar te maken. Zorg voor meer wendbaarheid naar de toekomst, zorg voor coronabestendige producten in uw toekomstige productprotfolio. Inscourcing en reshoring kan ervoor zorgen dat je de gevolgen van een crisis in de toekomst beter zelf kunt beheersen.
Iedere stoorzender (coronavirus) is anders, en dus ook de crisis en de verschuivende verhoudingen die eruit volgen. Welke trends worden groter of kleiner? En welke nieuwkomers maken een kans?
Een stoorzender verstoort dan wel het effect van trends, maar het procesverloop wordt er nauwelijks door aangetast, hoogstens vertraagd of versneld. Dankzij de wetmatigheid in het proces in trends kunnen we de ontwikkeling die belangrijk zijn voor een nieuwe stabiele situatie vooraf schetsen, meten en opzoeken.
Hoe meer trendvaardig een organisatie is, hoe crisis bestendiger die wordt.
De drieluik over ‘Trends’ van Fons Maenhoudt bevat alle nodige informatie om een stoorzender, zoals de coronacrisis, te overwinnen.